Jumaat, 15 Julai 2011

Lantunan Mahabbah



                                  


Alhamdulillah,dalam sebuah hadis, Nabi SAW menyebut:"seseorang itu akan bangkit pada hari akhirat nanti bersama dengan siapa dia kasih"..Tuan2,dalam majlis ini,orang yang paling saya kasih ialah syaikhi al-Habib as-Syeikh Nuruddin al-Marbu al-Banjari..Sesiapa yang nak bangkit denagn al-Fadhil Syeikh marilah bangun bersama-sama dengan saya..sapa2 yang nak bangkit denagn al-Fadhil Syeikh,bangun!!!Nabi SAW sebut:"seseoarang itu akan bangun dengan siapa yang dia paling kasih..Tuan2,bayangkan Tuhan pilih kita pada hari ini untuk menghadiri majlis yang paling mulia ini,pada hari yang sangat mulia,..Alangkah bertuahnya kita kalau pada saat bangkit nanti,semua kita bangkit macam ni.

Alhamdulillah..Tuan2,bayangkan Nabi SAW berjalan di hadapan kita memilih umatnya..Bayangkan kalau kita tidak diperakukan oleh NAbi SAW sebagai ummatnya..Di mana kita nak letakkan diri??Bayangkan di hari yang tidak ada syafaat melainkan syafaat Nabi SAW..

Tuan2,marilah kita sama-sama menghayati bangun bangkit kita pada pagi ini kita berada di padang mahsyar dengan hati yang tulus dengan hati yang kerdil..Kita mengharapkan Nabi SAW memandang kita,,melihat kita pada hari yang sungguh mulia,pada hari yang sungguh bernilai syafaat Nabi SAW..

Tuan2,,,mari kita bayangkan Nabi SAW berjalan di hadapan kita..Tuan,,,Nabi SAW nak pandang kita tak pada hari kiamat nanti??Dengan dosa kita yang banyak ni,,dengan ketaksiran kita mengikut akan perintah dan ajarannya..Adakah bakal dipilih kita sebagai ummatnya??? Tuan2,, bersama-sama kita mengharapkan syafaat Nabi SAW pada hari yang sebegitu penting kita memohon pertolongan Nabi SAW..Tuan2,,bayangkan pada saat bangkit pada akhirat nanti,,kita mendapatkan Nabi SAW,,kita memegang tangan Baginda SAW,,kita mengucup tangan Nabi SAW,,kita mendakap Nabi SAW...

Tuan2,,bayangkan saat kita ke telaga Kauthar..Pada saat Nabi SAW menyambut kita di telaga Kauthar sebagai ummatnya..Bayangkan buat pertama kali kita melihat wajah Nabi SAW,,yang selalu kita berkhidmat kepadanya di dunia ini dengan mengucapkan selawat pada Nabi SAW..Alangkah beruntungnya kita seandainya Nabi SAW menerima kita sebagai ummatnya pada hari yang sebegitu kita mengharapkan pertolongan Nabi SAW..

Tuan2,,marilah kita semai rasa cinta kasih dan sayang kepada Nabi SAW..Sehingga Nabi SAW lebih kita cinta daripada kita mencintai ibu dan ayah kita,,lebih daripada kita cinta kepada anak-anak kita,,lebih daripada kita cinta kepada manusia seluruhnya..Kita cinta Nabi SAW..Kita cinta Rasul SAW...


Allahumma solli a'la sayyidina Muhammad...balligh salaamana Ya Allah a'la khairil anam habibina Muhammad sollahu a'lahi wa sallam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan